torsdag 18 februari 2010

Räknestickan, en ny favorit

Jag har fått en ny leksak att snöa in på, räknestickan. Denna obsoleta artefakt är inget mindre är en föregångare till dagens mer avancerade miniräknare och klarar av allt från enklare beräkningar som gånger och delat till mer avancerade dito.



En kul grej att klura kring som ger en ”kick” när man börjar förstå hur den fungerar. Jag tror att det skulle behövas lite mer av dessa till förmån för alla olika typer av räknemaskiner för att få upp det idag låga kunnande inom matematiken.


Finns runda också.



För den som är intresserad av denna tingest kan läsa mer på några av följande länkar.

Wikipedia

Här och här kan du testa hur den fungerar.

Räknestickan kan sedan köpas på Tradera eller Blocket, jag har själv begåvats med hela sex (6) stycken och samtidigt fått lära mig att helgardering i budande inte är bra alla gånger :)


, , , , , ,

2 kommentarer:

  1. Åh, dessa gamla räknestickor! Inte många vet väl numera hur de används. Tyvärr har även jag glömt bort det lilla jag hann lära mig av dem i högstadiet.

    Håller du på med matte? Jag menar, eftersom du har såväl räknestickor som diffekvationer på din blogg.

    SvaraRadera
  2. Hej Sussane

    Kul att du hittade in på min bildsida.

    Jag håller inte nämnvärt mycket på med matte. Läste en hel del på högskolan då jag tog bilden med diffekvationen.

    Räknestickan är en kul grej, många som pratar om den som ett gammalt minne. Jag blev lite nyfiken på vad det var för något och hur den fungerar. Har fattat teorin men jag har inte riktigt tagit mig tid att sätta det i praktik ännu.

    SvaraRadera