söndag 2 januari 2011

Rundtur runt Cape Town dag 7 el 8


Först av allt: Tack alla för era underbara gratulationer och lyckoönskningar genom alla tänkbara kommunikationskanaler. Vi blir alldeles rörda och tagna av det genomslag det har fått! TACK!

Efter vigseln for vi över till Camps Bay som var del av den vy vi hade nedanför oss under vigseln. Där inmundiga vi en trerätters medan vi tittade ut över stranden där festligheterna pågick. Sedan har jag brottats med det faktum att jag måste ställa in mig på att jag bytt namn, mer än lite ovant.

När jag och min fru (sjukt vuxet) vaknade upp idag så låg hela Kapstaden under ett tjockt lock av tjocka moln vilket grusade planerna på promenad upp för Table Mountain. Vi tog istället kameran och hoppade på en busstur och fick en överblick över hela staden med omnejd. Gjorde sedan små avhopp för att se saker och äta. Dagens största engagemang lades på Water Front som är ett gigantiskt shoppingområde som bör vara den ultimata själsliga onanin för en shoppaholic. Vi nöjde oss med att titta samt att äta och dricka gott på ett flertal av deras alla restauranger.

Avslutade dagen med att gå ut och äta en trevlig middag på tu man hand.


 Bröllopsmiddag vid havet, här ett vittne som gjort sig välförtjänt av lite cocktail
Vi fick en fantastisk bröllopspresent av Anna och Kenneth, en dagstur i veternamotorcykel längst kusten med Kenneth som förare. Kommer bli sjukt nice.

Lite pics från dagen promenad och busstur
Typisk arkitektur efter Long Street, gata med många trevliga butiker som dagen till ära var stängda med anledning av nyårshelgen.

Färgglatt även när det är gråväder. Har börjat lagt till med lite norrländska på de senaste dagarna på grund av Kenneth, den blå bilen blir blåbilen osv. 


Utsikten från foten av Table Mountain, ingen vidare förutsättning för att vandra till toppen. 


Utsikt över Camps Bay

Coca-Cola har staplat lite backar vid Water Front
Shoppingstråk i massor


En populär souvenir är målade strutsägg, de har ett litet hår i botten som använts för att tömma ut innehålet. Jag kommer osökt att tänka på den kristna högern och deras preliferörelse. Hur ställer de sig till detta? Gör de skillnad på abort och abort?

Uppfinningsrikedommen här är enorm när det gäller att skapa grejer av överblivet metallskrot. Tavlor och smycken av kapsyler hör till vardagen. Men detta är nog något av det mest sofistikerade jag sett än så länge. Elgitarr som byggts av en gammal oljedunk för det facila priset av 3500 rikstadel. 
Min fru blickar ut över Water Front
Till slut kom det vackra vädret även idag.

Litet monument efter fotbolls-VM

Hus som jag gillade även om läget sög.

På väg till middagen gjorde jag det förbjudna och bröt mot min regel, "Gå ALDRIG ut utan kamera" och får se hur den berömda bordsduken låg på Table Mountain och liksom rann ner för sidorna. Fick rädda situationen med iPhonen.

Hej då till nästa gång och åter, tack för alla fantastiska tillrop

I morgon gör vi nytt försök att vandra upp till bordsduken.


, , , ,

1 kommentar:

  1. Rosenbergarna / Zeeckarna5 januari 2011 kl. 15:49

    Hej,
    Hoppas ni har det bra! Vi tittar på bloggen och gör ett försök att skicka en hälsning till er :-)

    //Erik, Liza, Anita & Rolf

    SvaraRadera