lördag 6 mars 2010

Det finns ingen genväg till den perfekta bilden

Fotograferandet har tagit fart av bara den och detta kan jag tacka min lilla trotjänare Canon Powershot G10 som är av den mer fickvänliga typen. Denna lilla leksak finns praktiskt taget med mig jämt numera.


Kamera placerad på kökskranen?

En av de vanligaste kommentarerna som mina bilder drar med sig är ”du har ju så fin kamera som tar så fina bilder” och tänker då på min DSLR med mitt feta vita objektiv med röd rand. Det är sant det är ett fint litet system med ett objektiv vars kvalitéer hos den fotointresserade lockar fram liknande anatomiska reaktioner som vad en Porsche gör för den bilintresserade. Det rycker lite var stans kan jag avslöja.

Men om man ska vara lite mer objektiv så är aldrig ett system starkare än den svagaste länken. En fotograf som inte känner till möjligheterna och begränsningarna hos sitt verktyg tar inte bättre bilder på grund av ett fett kamerahus. Men en fotograf med kunskap om sitt redskap klarar av att ta underbara bilder med den simplaste pocketkamera.

Det är därför extra kul att publicera bilder från just en liten anspråkslös pocketkamera. Sedan har den sina begränsningar som det stora systemet inte har och vise versa.

Med en liten kamera följer en liten sensor det gör att den är extra känslig för brus och bilder tagna i mörker är nästa omöjliga att få bra. Man saknar också den kontroll över själva exponeringsögonblicket som en reaktionssnabb systemkamera ger. Ett riktigt kort skärpedjup är heller inte lätt att uppnå likt bilden nedan.




Men sen är fördelarna många denna specifika modell som är den utrustad med många av de rattar som sitter på en systemkamera. Detta för att du enkelt ska ha kontrollen över bilderna utan att behöva hoppa in i en meny för att du t.ex vill underexponera bilden ett steg, ändra slutartiden eller annat matnyttigt.



Så om du är ute efter en liten kamera att släpa med dig överallt men ändå vill ha lite kontroll på vad du gör. Om du enkelt vill komma åt inställningarna kan jag varmt rekommendera Canon Powershot G10 eller G11 som är uppföljaren som finns i butik idag.

Men kom i håg det finns inget genväg till den perfekta bilden. Det är övning som gäller.


, , , , ,

3 kommentarer:

  1. Jag tror fortfarande på utrustningen ;)...

    SvaraRadera
  2. He he det är ju bara för att du vill köpa ett likadant objektiv :)

    SvaraRadera
  3. Din utrustning är nästan lika bäst som du är!

    SvaraRadera