måndag 5 juli 2010

Bug report från Torshälla

Såg ett knivskarpt ljus, om än litet så var det knivskarpt, i gräset ovan jordkällaren när jag i går natt vid 12-tiden gick ut för att råda bot på den överfyllda blåsan.

Vid en närmare titt med hjälp av pannlampa fann jag att det rörde sig om någon typ av insekt som begåvats med ett lysande arsle.



Jag fick fram kameran och macroobjektivet och fick till en utifrån omständigheterna bra bild.

Mitt fotograferande fick sedan ett abrupt slut när en annan vingförsedd insekt hoppade på sin lysande dito för att antingen sätta på den eller äta upp den, det var lite oklart.

Den var i alla fall borta i morse.

Jag har aldrig tidigare sett en lysande insekt i i detta avlånga land. Det säger inte särskilt mycket då jag inte direkt sprungit runt och letat. Hur som helst häftigt att se.

Någon som vet vad det är jag har sett?

Någon som vet vad det är för typ av insekt?

Edit: Efter att ha konsulterat Wikipedia har jag fått reda på att det rör sig om en Lampyris noctiluca eller det mer vardagliga namnet Stor lysmask. Låter för mig som en varelse i Kalle Anka men det finns tydligen sådan i vårt land och de är till och med vanliga i vissa delar.

Arten utmärker sig genom att det bara är hannen som bär vingar men som kompensation har denne inte alls begåvats med en så stark lampa som honan har. Någon måtta får det väl vara även bland djuren. Kan man inte likna den där lysande baken lite med att vara djurvärldens push-upp-BH?

Det var alltså hanen som festade till och stoppade in den när jag höll på och fotograferade och inte något annat.

Är inte det här en bildande blogg så säg ;)


, , , ,

3 kommentarer: