onsdag 19 maj 2010

En dag på Zetas

Man lär sig fort det här med att vara ledig och inte gå till jobbet. Nu har i och för sig dagarna inte varit en dans på rosor för det trots inget jobb och 25 grader i skuggan. Jag har nämligen fått arbeta hårt i den förbenade lägenheten som jag sedan länge sagt att jag ska lägga ut men är för snål för att göra det. Jag har rivit och bilat som en tok, sedan spacklat och i morgon blir det att lägga golv.




Men lite ro för själen har jag fått idag då jag varit på tjejlunch med Evy och Anna på Zetas som är det optimala stället för alla hobbybotaniker att botanisera i.



Ni förstår seriositeten på det här stället när man kamerabevakar blommorna...


Evy drömmer sig bort tillsammans med en olivbuske och önskar att hon sitter under en olivlund på den franska landsbygden, samtidigt som jag rör mig i bakgrunden i en snygg oskärpa med en hammare i handen, snickarbyxor i denim, med en bar överkropp och är så där Ernst-härlig. Ska jag vara ärlig har jag inte en aning om vad hon drömmer men hon ser ut att trivas i den här miljön och det är ett olivträd hon tittar på.


Anna dök upp i sommar-outfit och var allmänt glad och delade med sig av den glädjen till oss.


Ett brett utbud av perenner som kan få vilken trädgårdsnörd som helst att gå i taket av lycka.


foto:Mikael Eliasson
Själv gick jag igång på att fotografera prylar av olika slag och lämnade perennerna därhän.





Vatten känns rofyllt, det är något jag vill ha i sommarstugan på sikt. Kanske ska börja skissa lite på det. Hittade en trevlig gratisprogram för ändamålet idag, Google SketchUp, installerar det nu och en utvärdering kommer inom snar framtid.

Google äger...!




foto: Mikael Eliasson

Det blev en trevlig lunch med många skratt. Dagen höjdpunkt kom dock i slutet av vistelsen då en sur tant i batiktröja och väldigt bister uppsyn positionerade sig i kön för att vi inte skulle stå tillsammans. Hon tyckte tydligt att vårat lilla gäng inte hörde ihop och att den tredjedel som hon kom före inte skulle komma fram till oss övriga. Vi vann, hon blev mer sur, det var kul.

Nu är det dags att göda den cineastiska ådran och bege mig till biografen för att se den senaste tolkningen av Robin Hood.

, , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar