fredag 31 december 2010

Bröllop i Cape Town


Årets sista dag fick en skarp vändning, Cape Adventures som inte bara är en framgångsrik guide- och hotellverksamhet arrangerar även bröllop. Vi skulle denna dag agera barnvakt åt Leah medan Kenneth och Anna bevittnade vigseln men istället fick blev jag tillfrågad om jag ville fotografera bröllopet åt det svenska paret som var här och skulle föreviga sina band.

Att få äran att delta och agera både vittne och fotograf på ett bröllop på andra sidan vårt klot är något ärofyllt som man bara inte får missa om man har möjligheten att addera på sitt CV.

Vi åkte ut till en gigantiskt strand med det myllrande bergslandskapet som tornade upp sig i bakgrunden. Allt detta saltat med en och annan turist som vi för anekdotens skull bestämde oss för att det var tyskar. Det blev en minst sagt lyckad vigsel inför ett handfull ”tyskar” till publik som adderade stämning genom simultant hurrarop när vigseln var över.

Prästen som var Sydafrikanska pratade svenska efter att ha bott i några år i Sverige genom något kyrkligt samarbete där hon föreläst om att bo under apartheidtiden. Det visade sig att hon hade starka band till Örebro som var en av de städer hon bott i.

Sammanfattningsvis var det ett fantastiskt bröllop som jag hoppas att jag lyckats förmedla lite av.

Här kommer ett axblock av de 223 bilder som jag han knäppa.


 Leah spexade lite innan avfärd.
 Fotograf på väg på uppdrag, prästen Joy till vänster.





Var tvungen att få med "tyskarna" på en bild i alla fall och vad kan vara mer passande än när ringarna ska träs på?


Joy utdelar välsignelser innan skumpan exploderade




















Kenneth jobbar hårt på att rita hjärtan i sanden, allt för stämningsfull bild

Höll på att bli en dyr fotosession då jag i jakt på bra vinklar klev ut lite för långt i vattnet. När vågen sköljde över och man det började svalka de ädlare delarna så gick det upp för mig att det är bra att tömma fickorna. Klarade min pocketkamera och min iPhone med en hårsmån. 

Nu är vi tillbaka till hyfsat normalläge, Evy och Anna fixar ihop maten till kvällens bjudning då två av värdparets sydafrikanska polare kommer över och skålar in det nya året.

Toalettstolen har gått sönder och sprutar hela badrummet fullt. Kenneth leker handyman och gästerna kommer om en halvtimme....

Jag hoppas ni alla får en fantastiskt härlig nyår och att K&J får ett lyckligt liv tillsammans

GOTT NYTT ÅR från oss här i Cape


,

5 kommentarer:

  1. Du är fan bäst på att kombinera kontrast och tradition till något mycket vackert.

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder från urkontinenten Micke!
    Gillar framför allt den unika kombinationen av Kapstad, svenskt bröllopspar och halvnakna tyskar...(en Google-kombination som förövrigt resulterar i www.qx.se ...vad man nu ska dra för slutsatser av det)
    Och kom ihåg att mulåsne/häst förvirring är något som kan drabba den bäste, inget att skämmas över, snarare tvärtom, kläm in det på CVn.
    Gott Nytt År på er!!!
    /Fred

    SvaraRadera
  3. Ha ha jag var tvungen och googla... Ha ha Jag lägger nog ner den analysen :)

    SvaraRadera
  4. Hej, vilka fina bilder du har tagit på Katrin och Johan!Vi hörde om denna positiva händelse igår!Vi är goda vänner till Johans föräldrar! Det ser verkligen romantiskt ut!Du och prästen Joy får bilda bröllopsteam.
    Gott Nytt År! Hälsar Katarina Wiklund

    SvaraRadera
  5. Tack Katarina W det värmer att höra att känsla kommer fram genom bilderna. Det var ett fantastiskt bröllop.

    Gott Nytt År!

    /Micke

    SvaraRadera